فرآیند عیارسنجی طلا ، روشی برای اطمینان از این است که این فلز گرانبها و محبوب که هم خریداران و هم فروشندگان را تحت تاثیر قرار می دهد با استانداردهای خلوص و بالا تولید ‌شوند. در این مقاله به مفهوم عیارسنجی طلا می پردازیم و در نهایت نحوه عیارسنجی طلا را توضیح می دهیم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهیم.

چگونه متوجه خالص بودن طلا شویم؟

اگر تعمیر کننده طلا و جواهر هستید،عیارسنجی برای آزمایش طلا ضروری است. این ارزیابی و عیارسنجی است که خلوص طلا را تجزیه و تحلیل می کند. از جواهرات تا شمش های طلا ، تست هایی بر روی آنها انجام می شود تا ارزش و خلوص آنها را تعیین کنند. راه های مختلفی برای آزمایش فلز وجود دارد. برخی از آنها به شرح زیر هستند :

  • عیار سنجی با سنگ محک (آزمون دستی)

از زمان‌های قدیم، این ساده‌ترین راه برای اطمینان حاصل کردن از خالص بودن طلاها است. یک عیار سنج سنگی یک سنگ محک و سخت با سطح ریز دانه است. تنها یک جواهرفروش که باید انجام دهد، کشیدن فلز روی آن است که یک خط قابل‌مشاهده را بر جای می‌گذارد. رنگ خط خلوص طلا را تعیین می‌کند.

  • تابش اشعه ایکس فلوئورسانس (Fluorescence Ray X (xrf))

این روش در مقایسه با سنجش سنگی بسیار پیچیده‌تر است. با دقت، خلوص فلز  را بدون آسیب رساندن به فلز آزمایش می‌کند. فلز تحت تابش اشعه ایکس قرار گرفته و پس از آن فلز نور فلورسنت را در سطحی از انرژی نشر می‌کند که به ساختار اتمی آن  فلز بستگی دارد. دستگاه xrf سطوح انرژی را اندازه‌گیری می‌کند تا خلوص و درصد ناخالصی را تعیین کند.

  • عیار سنجی با آتش

اگر چه عیار سنجی با  آتش به عنوان موثرترین و دقیق‌ترین روش برای تست خلوص طلا در نظر گرفته می‌شود. اما به دلیل طبیعت مخرب آن معمولا برای مقادیر زیاد و یا شمش‌های طلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، فلز با اکسید سرب و ترکیبی از شاره‌ای (مانند سیلیکا و بوراکس) و یک عامل کاهش در حدود سال ۱۶۵۰ F (دمای ذوب برای طلا)مخلوط می‌شود. سرب در مخلوط با طلا در نمونه مخلوط می‌شود. سپس مخلوط به یک قالب ریخته می‌شود و اجازه خنک کردن آن را می‌دهند. با توجه به چگالی آن، سرب در کف این قالب فرو می‌رود. این سرب در بوته قالب گیری ، یک ظرف خاکستر کوچک، گرم می‌شود. سرب توسط بوته جذب می‌شود و فلز قیمتی باقی می‌ماند.

  • عیار سنجی با استفاده از اسید

یکی از ساده ترین و سریع ترین روش ها استفاده از اسید برای سنجش عیار طلا می باشد. در این روش اسید را روی طلا می ریزند. سپس سطح طلا بر اساس واکنش اندازه گیری می شود. اگر طلا پس از افزودن اسید به صفحه طلا واکنش نشان ندهد، خلوص آن 18 یا بالاتر در نظر گرفته می شود اگر تکه ای از طلا با اسید واکنش داده و رنگ قهوه ای روشن را مشاهده کنیم. پس احتمالاً طلای 14 عیار است.

هنگامی که اسید به طلا اضافه می شود، نمونه می تواند با اسید واکنش داده و رنگ قهوه ای تیره ایجاد کند. و در این مورد می توان گفت که به احتمال زیاد طلا دارای عیار 10 می باشد. مورد دیگری نیز وجود دارد که پس از افزودن اسید به طلا ممکن است ایجاد شود و آن واکنش رنگ سبزرنگ است. اگر واکنش بین طلای 14 عیار و اسید رنگ سبز باشد، به این معنی است که طلا دارای عیار کمتر 10 یا طلا نیست.

اهمیت عیارسنجی طلا

عیار سنجی طلا در تعیین میزان طلا در ذخایر معدنی ضروری است. این فرآیند شامل آوردن یک نمونه سنگ، اغلب یک هسته به دست آمده از طریق حفاری، به آزمایشگاهی که توسط متخصصان مورد بررسی قرار می‌گیرد، رفته و در آنجا مورد بررسی و عیار سنجی قرار می گیرند .

نتایج عیار سنجی اغلب برای تعیین اهداف برای برنامه‌های حفاری آینده برنامه‌ریزی و مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقادیر عیار سنجی طلا در مکان‌های خاص می‌توانند به شرکت‌های اکتشاف کمک کنند بفهمند که در کجا طلا در یک سپرده توزیع می‌شود و پتانسیل ارزش  آن را شکل می‌دهد.

هنگامی که عیار سنجی طلا به پایان رسید، یک شرکت می‌تواند از نتایج برای تخمین میزان تقریبی و تناژ تقریبی ذخایر استفاده کند. نتایج عیار سنجی به طور کلی با استفاده از مقدار فلز یافت‌شده در نمونه و اندازه نمونه به درجه ی عیار طلا تبدیل می‌شوند.

طلا معمولا با آزمون های XRF و آتش آزمایش می شود. آنها دقیق هستند و جواهرات را قادر می سازد تا سریع و دقیق سفارش های مشتریان خود را پرداخت کنند.