آیا مدال های طلا المپیک واقعاً طلا هستند؟


دست یابی به رتبه اول و دریافت مدال طلا میتواند جز خاص ترین رویای هر بازیکن و ورزشکاری باشد .

اما ایا واقعا تمام ۵۰۰ گرم وزن مدال طلا از طلای خالص ساخته شده است ؟

الان که بازار بازی های جام جهانی داغ است و فوتبال بازی های جام جهانی برگزار می شود همه آدم ها سعی می کنند مسابقات را دنبال کنند و از هیجان این مسابقات لذت ببرند.

قطعاً هر شخصی زمان برنده شدن افراد به این فکر می کند که آیا این مدال ها از طلای ناب هستند؟ این جام زرین نقش از طلای خالص ساخته شده؟

هر کدام از این افراد اگر مدال خود را بفروشند چقدر سود می کنند؟

آیا اصلاً مدال طلا المپیک از طلا است؟

امروز قصد داریم در این مقاله به تمام این سوالات پاسخ بدهیم و یکی از دغدغه های ذهنی شما را حل کنیم.

بیشتر بخوانید : انگشتر در هر انگشت چه معنی میدهد؟

مدال المپیک

اگر تا الان فکر میکردید همه ی مدال های طلا اینگونه است شما کاملا اشتباه فکر میکردید .

هر مدال طلا باید از ترکیب ۶ گرم طلا و مقداری نقره و . . . باشد .

مدال چیست

در واقع مفهوم و اصل مدال یا همان نشان به مفهومی نظامی بود به درجه و مرتبه ی اشخاص را نشان میداد که بعد از صده هجدهم میلادی مدال ها یی برای برترین افرادی که  منتخب و برگزیده شده بودند درست و توزیع شد و از این پس به برترین افراد در سازمان ها ی اموزشی ، علمی ، هنری ، فرهنگی و حتی نهاد ها هم داده میشود .

وزن و اندازه مدال ها

هر مدال به طور متوسط میبایست بین ۵۰۰ تا ۵۵۶ گرم وزن داشته باشند که در این حجم باید ۶ گرم طلای خالص به کار برود و مابقی ان که حدود ۹۲ درصد حجم کل مدال است از نقره  ساخته می شود.

قطر مدال ها باید در حداقل ترین حالت ۳ میلی متر و در حداکثر ترین حالت ۶۰ میلی متر ضخامت داشته باشد .

مدال هایی با طلای کاملا خالص

درست است که حجم و وزن بیشتر اکثر مدال های طلا از نقره است اما مدال هایی وجود دارد که تنها از طلا ساخته میشود .

مدال طلای کنگره و مدال طلای جوایز نوبل از طلای خالص اند .

تا سال ۱۹۸۰ مدال های طلای جوایز نوبل از ۲۳ قیراط طلا ساخته شده بود که بعد از سال ۱۹۸۰ به مدال هایی با ۱۸ قیراط طلای سبز پوشیده شده با طلای ۲۴ عیار تغییر کرد .

علت گاز گرفتن مدال طلا

در بالا خواندیم که یکی از ویژگی های خاص طلا نرم بودن ان است به همین دلیل هنگامی که مدال را میگیرند ان را گاز میگیرند تا درصد مقدار طلا و اصل بودن ان را نشان دهند .

مدال طلا المپیک چند گرم طلا دارد؟

راه تشخیص دادن طلا اصل و خالص

راه های فراوانی برای فهمیدن اینکه طلای شما اصل یا بدل وجود دارد همراه ما باشید تا کاربردی ترین و راحت ترین راه هارو با شما به اشتراک بگزاریم .

۱ – سرکه : یکی از راه هایی که به راحتی میتوان از ان برای تشخیص اصل بودن طلا استفاده کرد این روش است و به این صورت است که طلا را درون ظرفی که مقداری سرکه دارد انداخته و به مدت ۵ دقیقه صبر میکنیم اگر طلا سیاه شد ان بدل و تقلبی است .

۲ – اهنربا : بعضی مواقع روی فلزات را روکش طلا کرده و ان را با قیمت پایین تری میفروشند شما میتوانید از خواصیت اهنربایی استفاده کرده و اگر جسم مورد نظر به اهنربا چسبید نشان دهنده ی بدل بودن و تقلبی بودن ان است

۳ – سرامیک : گاهی اوقات فلز هایی که شباهت زیادی با طلا دارند مانند برنج را به شما به عنوان طلا میفروشند و راه تشخیص این مورد کشیدن ان بر روی سرامیک است به این صورت که جسم را چندین بار روی سرامیک کشیده و اگر خط افتاد آن فلز است و طلایی در کار نیست ، طلا به دلیل نرم بودن خطی ایجاد نمیکند .

۴ – کد : بر روی طلا ی اصل کد هایی حک شده که از طریق ان میتوان اطلاعات کاملی از محصول مورد نظر دریافت کرد و این کد یک راه برای مطمین شدن از اصل بودن محصول است  .

۵ – اب : یکی ار ساده ترین ، راحت ترین و بی خرج ترین راه های تشخیص اصل بودن با استفاده از اب است به صورتی که اگر شما طلای مورد نظرتان را درون ظرف ابی بیندازید و ان ته ظرف شناور نشد این اطمینان به شما داده میشود که ان طلا اصل است

۶ – یخ : طلا و نقره رسانش گرمایی بسیار بالایی دارند به همین دلیل اگر این دو مانده رو روی یخ بگزارید یخ به سرعت زیادی ذوب میشود به صورتی که شما خیال میکنید که جسم داغی روی یخ گذاشته شده است .

بیشتر بخوانید : قیمت خرید طلا چگونه محاسبه میشود؟

ویژگی های طلا

۱ – کمیاب

۲ – مقاوم در برابر اکسید شدن

۳ – نرم بودن

۴ – رنگ متمایز

۵ – تصفیه راحت

۶ – خواص درمانی

کاربرد های طلا

۱ – جواهر و زیور الات

۲ – الکترونیک

۳ – دندانپزشکی

۴ – پزشکی

۵ – صنایع فضایی

۶ – صنایع غذایی

۷ – داروسازی

۸ – لیزر

از دست ندهید : پرطرفدارترین استایل های دنیای مد

خواص و ضرر های طلا

طلا با اینکه فلز کمیاب و ارزشمندی است اما ممکن است به بعضی افراد اسیب بزند در صورتی که اگر به درستی از آن استفاده شود به عملکرد بدن کمک زیادی میکند .

خواص درمانی طلا برای زنان

۱ – بر اساس گفته های طب سنتی طلا یک داروی قوی برای اعصاب و روان است به همین دلیل برای افرادی که دچار بیماری های اعصابی هستن توصیه میشود .

۲ – طلا گرمای بدن را تنظیم کرده و از بیماری هایی مانند سرطان و نارسایی قلبی جلو گیری میکند .

ضرر طلا برای مردان

بدن مردان گرمای بسیار زیادی دارد به همین دلیل اگر این فلز را استفاده کنند گرمای زیادی به بدنشان منتقل شده و باعث اسیب رساندن به سلول ها ی بدنشان میشود .

5/5 - (5 امتیاز)

طلا و جواهر

طلامدال طلاورزش

9 دیدگاه

  • وای چه خوب. من همیشه برام سوال بود این مدال های المپیک از طلا هستن یا نه
    خیلی جالب بود برام همیشه دوست داشتم جای این قهرمانا باشم و یه مدال طلا ببرم و بتونم بفروشمش 🙂

  • این چیزی که میگین درسته من خواهرم توی شرکت پنبه ریز کار می کرد بهشون به عنوان پورسانت کاری و جایگاهی که زده بودن انگشتر طلا هدیه می دادن. و واقعا لذت بخش بود که از شرکتت بتونی انگشتر طلا هدیه بگیری. اگه کسی دوس داره بدونه چطوری میتونن به این جایگاه برسن میتونم براش توضیح بدم

    • آره درست میگین منم چند سال بادران کار میکردم خیلی از دوستام می گفتن که پنبه ریز مزایاش خیلی بیشتره و اگه جایگاه یاقوت بزنی از طرف شرکت بهت انگشتر طلا میدن و با نگین های خیلی گرون قیمت

  • عه من چقد غصه میخوردم که نرفتم ژیمناستیک حرفه ای کار کنم و بخوام تو المپیک شرکت کنم و مدال طلا بگیرم. نگو اینا همش طلا نیست 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *