طلا و جواهرات در همه جای جهان زبان و درکی مشترک دارند زیرا نه تنها گران‌بها هستند، بلکه روشی برای بیان شخصیت مصرف کننده خود محسوب می‌شوند به همین منظور هنزا اصالت و نوآوری را با هم گره می‌زند و چیزی فراتر از یک محصول یا خدمت را به مخاطبان ارزشمندش ارائه می‌کند تا زیبایی ذاتی آن‌ها را تقویت کند
افراد با استفاده روزانه از طلا ‌امضای شخصی خود را به نمایش می‌گذارند و هویت‌شان را بیان می‌کنند.

طلا 18 عیار بهتر از طلای 14 عیار است؟ تفاوت واقعی بین طلای 18 عیار و 14 عیار چیست؟ طلای سفید و یا زرد. کدام یک بهتر است؟ ما همیشه با این سوالات مواجه می شویم.

در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت این دو عیار طلا را توضیح دهیم که کدام عیار برای خرید مناسب تر است!

طلا محبوب ترین فلزی است که برای جواهرات استفاده می شود. اما همچنین انعطاف پذیرترین و چکش خوارترین است. از آنجایی که بسیار نرم است، باید به طلا آلیاژ اضافه شود تا بتوان آن را به چیزی بادوام تر تبدیل کرد. اما در مورد اینکه چه مقدار آلیاژ در هر قطعه قرار داده شده است، تشخیص آن سخت است.

جواهرسازان راهی برای طبقه بندی طلا بر اساس محتوای آلیاژ آن ابداع کرده اند.

اینجاست که طلای 18 عیار و طلای 14 عیار وارد بازی می شوند.

عیار طلا چیست؟

عیار، معیار درجه خلوص طلا است و k  مخفف Karat است. به درصد طلای موجود در یک قطعه خاص اشاره دارد. یک قیراط 1/24 قسمت یا 4.1667 درصد خلوص طلا است. بنابراین، به عنوان مثال، یک گردنبند طلای 24 عیار به این معنی است که از طلای خالص ساخته شده است.

برای اینکه بفهمید چه کسری از ماده یک زنجیر طلا، طلای خالص است، عیار آن را بر 24 تقسیم کنید.

چگونه به تنهایی عیار جواهرات خود را تشخیص دهیم؟

جواهرسازان معمولاً مقدار عیار را روی قسمتی از جواهرات که مشخص نیست، مانند روی نوار داخلی حلقه ها حک می کنند.

تفاوت طلای 14 عیار و 18 عیار چیست؟

درصد طلا

طلای 18 عیار و طلای 14 عیار از جمله محبوب ترین انتخاب ها در فلزات گرانبها هستند. تفاوت اصلی آنها در درصد طلا است. طلای 18 عیار به این معنی است که از 75 درصد طلا و 25 درصد فلزات آلیاژی ساخته شده است. معمولا در ایران طلای 18 عیار بسیار رایج و پرطرفدار می باشد.

در حالی که طلای 14 عیار از 58 درصد طلا ساخته شده است. این فلزات آلیاژی می توانند شامل نقره، مس، نیکل و پالادیوم باشند.

همچنین متوجه تفاوت رنگ طلای 14 عیار و 18 عیار خواهید شد. جواهرات ساخته شده از طلای 18 عیار دارای رنگ زرد پررنگ هستند در حالی که جواهرات ساخته شده از 14 عیار به دلیل آلیاژهای اضافه شده رنگ روشن تری دارند.

دوام

از آنجایی که جواهرات طلای 14 عیار محتوای آلیاژ بیشتری دارند، سخت تر و بادوام تر هستند. به دلیل استحکام آن، طلای 14 عیار معمولا در انگشتر طلا مانند انگشترهای نامزدی استفاده می شود. به عنوان مثال، داشتن یک فلز قوی برای شاخک ها باعث می شود که الماس در جای خود محکمتر بمانند.

شیوه زندگی

آیا طلای 18 عیار بهتر از طلای 14 عیار است؟ انتخاب شما به عوامل زیادی از جمله سبک زندگی شما بستگی دارد. جواهراتی که دارای طلای 14 عیار هستند، قدرت را به نمایش می گذارند، برای افرادی که سبک زندگی فعالی دارند یا افرادی که با دست کار می کنند، انتخاب خوبی است. همچنین برای استفاده روزمره ایده آل است. اگر فقط در مناسبت‌های خاص یا رویدادهای مهم استفاده از جواهرات زیبا را دوست دارید، قطعات ظریف ساخته شده از طلای 18 عیار سرمایه‌گذاری خوبی هستند. ، این قطعات غیرقابل انکار خیره کننده هستند.

کدام یک برای رنگ پوست و حساسیت پوستی شما بهتر است؟ طلای 14 عیار یا 18 عیار؟

فلزات طلا در رنگ های مختلفی مانند زرد، سفید و رزگلد وجود دارند. طلای سفید و زرد با فلزات دیگر مخلوط می شود تا محکم شود. طلای سفید عمداً با فلزاتی که به آنها رنگ سفید می‌دهد، مانند نیکل، مخلوط می‌شود. از طرف دیگر، ایجاد طلای زرد شامل حفظ رنگ طبیعی فلز تا حد امکان است.

تفاوت بین طلای زرد 14 عیار و 18 عیار از نظر ظاهر بسیار ظریف است. هر دو جواهرات خیره کننده ای می سازند. انتخاب فلزات با توجه به رنگ‌ها بیشتر به ترجیحات شخصی یا آنچه که مردم فکر می‌کنند برای آنها بهتر است، مربوط می‌شود. با این حال، به نظر می رسد طلای زرد کاملاً با رنگ پوست گرم مطابقت دارد. آنها همچنین به خوبی با نگین های خاکی و سنگ های قهوه ای، نارنجی، زرد و فیروزه ای جفت می شوند. طلای سفید با رنگ پوست سردتر و سنگ های پر جنب و جوش مانند صورتی، قرمز و آبی عالی به نظر می رسد.

از دست ندهید:   حقایق کلیدی در مورد طلای رز گلد  

از نظر حساسیت پوستی، اگر مستعد آلرژی هستید، بهتر است قطعات طلایی با کارات بالاتر انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هرچه کارات کمتر باشد، محتوای فلز آلیاژی بیشتری در جواهرات وجود دارد. به ویژه نیکل نوعی آلیاژ است که معمولاً باعث ایجاد حساسیت های پوستی می شود. اگر طلای 14 عیار می‌خرید، از طلای زرد یا رزگلد استفاده کنید زیرا معمولاً حاوی نیکل نیستند.

مقرون به صرفه بودن

از آنجایی که طلای 14 عیار حاوی طلای کمتری نسبت به 18K است، مقرون به صرفه تر نیز می باشد. اما خیلی چیزهای دیگر روی قیمت جواهرات تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر یک حلقه نامزدی می‌خرید و الماس گرد بزرگ‌تری با بند طلای 14 عیار انتخاب می‌کنید، انتظار داشته باشید که برای آن بیشتر از نسخه 18 عیار با سنگ کوچک‌تر بپردازید.

طلای 18 عیار: مزایا و معایب

از آنجایی که 18K دارای مقدار طلایی بالاتری است، رنگ غنی تر و زنده تر ارائه می دهد و آن را بسیار ظریف و فوق العاده خیره کننده می کند. اگر به دنبال جواهراتی با واقعی ترین رنگ طلا هستید، به دنبال طلای 18 عیار باشید. یکی دیگر از مزایای طلای 18 عیار این است که کمتر باعث ایجاد بیماری های پوستی مانند آلرژی می شوند. با این حال، عیب اصلی آن دوام است. برای افرادی که دوست دارند فلزات گرانبها خود را به صورت روزانه یا در حین فعالیت بدنی بپوشند، گزینه خوبی نیست.

طلای 14 عیار: مزایا و معایب

طلای 14 عیار ترکیبی عالی از خلوص و دوام را ارائه می دهد. بنابراین، این چیزی است که می توانید روزانه از آن استفاده کنید. همچنین یک گزینه عالی برای قطعات دقیق است، از جمله حلقه های نامزدی زیبا که در آن به یک نوار محکم برای نگه داشتن الماس در جای خود نیاز دارید. طلای 14 عیار است و  برای حدود 90 درصد از حلقه های نامزدی استفاده می شود. زیبا، بادوام و مقرون به صرفه تر است.

طلای 18 عیار بهتر است یا 14 عیار؟

طلای 18 عیار و 14 عیار به زیبایی متمایز هستند. نمی توانید بگویید یکی از دیگری بهتر است. زیرا آنها ویژگی های منحصر به فردی دارند که آنها را برای سبک زندگی خاصی مناسب می کند.

خالص ترین طلایی که در صنایع مختلف به ویژه جواهرسازی مشاهده می کنید طلای 24 عیار است. همانطور که گفته شد این عیار از طلا ناخالصی نداشته و تماماً طلا است، از این رو هرچقدر عیار طلا بالاتر باشد و طلا خالص تر باشد، نرم تر و شکننده تر است و از استحکام کمتری برخوردار است همچنین بسیار براق تر و درخشان تر می‌باشد.

طلای 18 عیار که گفته شد مقداری ناخالصی دارد با آلیاژهای مختلفی ترکیب می‌شود که اغلب ترکیب طلا و نیکل و یا ترکیب طلا و مس می‌باشد، 75 درصد از این ترکیب طلا و مابقی را آلیاژهای مختلف تشکیل می دهند. این نوع طلا به دلیل ترکیب با آلیاژهای دیگر از مقاومت بالایی برخوردار بوده و نسبت به طلای 24 عیار از نرمی کمتری برخوردار است.

کدام نوع عیار طلا را انتخاب کنید؟

باز هم به ترجیح شخصی شما بستگی دارد. اگر سبک زندگی فعالی دارید، بهتر است از طلای 14 عیار استفاده کنید. با این حال، اگر در مورد دوام و خلوص بیشتر نگران هستید، به سراغ 18K بروید. در انتخاب نوع طلا برای خرید باید به فاکتورهای دیگری مانند رنگ، شادابی و حساسیت پوست نیز توجه کنید.

 

سخن پایانی…

طلا یکی از گرانترین فلزات جهان است که کاربردهای فراوانی از جمله جواهرات، صنعت، الکترونیک و … دارد. طلای 18 عیار با ترکیب 75 درصد طلا و 25 درصد از آلیاژهای مختلف مانند نیکل و پلاتین، است

به عنوان مثال در ایران طلای 18 عیار، در عربستان طلای 21 عیار و در شبه قاره هند طلای 24 عیار استاندارد شناخته شده است. یعنی در صنعت جواهرسازی این کشور و بازار رسمی کشور طلای 24 عیار ارزش گذاری می شود.

3.7/5 - (6 امتیاز)