طلا یکی از انواع اکسسوری و بدلیجاتی است که در میان بانوان طرفداران بسیاری دارد. اکسسوری از جنس طلا قیمت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل نیاز به مراقبت دارد. درست است که طلا در برابر عوامل خارجی بسیار مقاوم است و یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت آن همین است، اما چون از اکسسوری های آن زیاد و طولانی مدت استفاده می شود، نیاز به مراقبت دارد. در ادامه به مراقبت هایی که باید از طلا انجام شود می پردازیم.

 

 

 

چه مواد و اعمالی باعث آسیب رسیدن به طلا می شود؟

پیش از دانستن روش های مراقبت از طلا، خوب است بدانیم که کدام مواد باعث آسیب رسیدن به این ماده ی مقاوم می شود.

باید بدانید که طلا یک فلز حساس است که به راحتی دچار خش می شود، بنابراین قبل از استفاده از شوینده هایی که خاصیت خورنده دارند طلای خود را خارج کنید.

کلر هم برای طلا بسیار مضر است و اگر طلا به طور دائم در معرض کلر قرار بگیرد مات و بدرنگ می شود. بنابراین قبل از رفتن به استخر حتما طلا را از خود جدا کنید. ابته که این مواد ممکن است باعث ایجاد حساسیت به طلا و سایر اکسسوری ها از انواع جنس ها نیز بشود.

اما این در صورتی است که شما دائما از استخر استفاده کنید یا با مواد کلر دار زیاد درگیر باشید. در غیر این صورت آسیبی به طلای شما وارد نمی شود.

 

کدام اکسسوری های طلا بیش تر در معرض آسیب قرار می گیرند؟

اکسسوری های طلا شامل دستبند طلا، گردنبند طلا، انگشتر طلا، گوشواره، النگو و خلخال طلا می باشد. اما بعضی از این زیورآلات بیش تر در معرض آسیب قرار دارند. این زیور آلات شمال دستبند و انگشتر می باشند. زیرا این دو اکسسوری بیش ترین تماس را با آب و مواد شیمیایی دارند و به همین دلیل مراقبت از آن ها مهم تر است.

 

نحوه مراقبت از طلا
نحوه مراقبت از طلا

 

 

مراقبت از طلا چه نتایجی را به دنبال دارد؟

مراقبت از طلا محاسنی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

* طول عمر جواهرات افزایش پیدا می کند.

* گرد و غبار، چربی طبیعی پوست و چربی کرم‌ها را از بین ببرد.

* درخشندگی طلا حفظ می شود و همیشه طلا شکل اولیه ی خود را حفظ می کند.

 

چگونه از طلای خود مراقبت کنیم؟

برای مراقبت و نگهداری طلا روش های ساده و آسانی وجود دارد که می توان با انجام دادن آن ها، طلای سالم و درخشنده ای داشت! در ادامه به بیان این روش ها می پردازیم.

 

طلای خود را هر چند وقت یک بار تمیز کنید

حتی اگر جدید ترین ست انگشتر و دستبند طلا را دارید، بدانید که باز هم این دو قطعه نیاز به تمیز شدن دارند زیرا پر استفاده ترین اکسسوری های طلا هستند! بقیه ی زیور آلات نیز با فاصله های طولانی تر نیاز به تمیز شدن دارند!

روش های تمیز کردن طلا به شرح زیر است:

 

شستن با آب و صابون

ابتدا جواهرات خود را به مدت چند ساعت در محلول آب گرم و مایع صابون یا مایع ظرفشویی بگذارید. از مایع‌های قوی که عطر زیاد و افزودنی‌ های زیادی دارند استفاده نکنید. پس از شستن بگذارید تا خشک شوند و بعد از آن ها استفاده کنید.

 

استفاده از سرکه سفید

جواهرات طلای خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در محلول سرکه سفید قرار دهید.در این تایم  یکی دو بار آن‌ها را وارونه کنید. بعد از گذشت 15 دقیقه طلا را خارج کرده و با یک برس نرم یا پارچه نازک خشک کنید.

 

 

تمیز کردن طلا در خانه
تمیز کردن طلا در خانه

 

تمیز و براق کردن طلا با خاک اره

مقداري خاک اره نرم يا خاکستر چوب تهيه کنيد و زيورآلات را درون آن فرو ببريد. سپس به وسيله خاک اره، سطح آنها را مالش دهيد. پس از پاک کردن طلا و جواهر از خرده های چوب يا خاکستر، شفافيت و برق چشم گيري را مشاهده خواهيد کرد. با مالش دادن قطعه ای چرم يا پارچه نخی بر سطح طلا، برق و جلاي خاصي به وجود می آيد.

البته باید دقت کنید که سختی و زبری آن زیاد نباشد زیرا ممکن است که به طلای شما آسیب وارد کند.

 

اگر طلای شما جرم زیادی گرفته است بهترین روش این است که آن را زد طلا فروش و متخصصان آن ببرید.

برای خرید انواع طلا و جواهرات با بهترین کیفیت و قیمت به سایت هنزا گلد مراجعه نمایید.

 

با طلای خود شنا نکنید.

همان طور که در بالا گفته شد، به دلیل وجود کلر در آب استخر و خاصیت مات کنندگی آن، هنگام استفاده از استخر و شنا کردن، طلاهای خود را در بیاورید و در جایی مطمئن قرار دهید.

 

طلاهای خود را در محفظه های جداگانه نگه داری کنید.

نگه داشتن همه ی جواهرات در کنار یک دیگر نیز می‌ تواند باعث ایجاد سایش و خش خوردگی شود. زیرا هرکدام از این جواهرات درجه ی سختی متفاوتی دارند و ممکن است باعث ایجاد خش و سایش بر روی یکدیگر بشوند. بنابر این هرکدام از جواهرات و زیور آلات خود را در ظرف جداگانه نگه داری کنید.

 

نحوه مراقبت از طلا در منزل
نحوه مراقبت از طلا در منزل

 

 

هنگامی که اکسسوری طلا دارید با مواد شیمیایی کار نکنید.

فراموش نکنید که برای طلا دشمنی بد تر از ضدعفونی‌ کننده‌ های قوی و مواد شیمیایی وجود ندارد! پاک‌ کننده‌ های منزل اسید های ساینده ‌ای دارند که به طلا آسیب می ‌زند. چاره ی کار بیرون آوردن طلا از دست یا پوشیدن دستکش لاستیکی است.

 

در آخر خوب است برای مراقبت از طلا نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

 

  • برای نگهداری بهتر از طلا و جواهرات، بهتر است که ابتدا آن را درون یک محفظه پارچه ای قرار دهید وسپس آن را در درون جعبه ی اصلی قرار دهید.
  • هر از چندگاهی اکسسوری های مورد استفاده ی خود را از دست، گردن و گوش خود خارج کنید تا اعضای بدن شما کمی هوا بخورند! هم چنین استفاده از زیور آلات به مدت طولانی موجب تجمع باکتری و کثیفی نیز می شود.
  • طلای خود را از جایی تهیه کنید که گارانتی داشته باشد و پس از خرید طلای خود، شما ضمانت نامه ای داشته باشید. برای خرید طلا از یک فروشگاه معتبر که ضمانت نامه داشته و طلا را با قیمت مناسب به شما عرضه کند می توانید به سایت هنزا گلد مراجعه نمایید.
3.9/5 - (29 امتیاز)