به طور کلی آلرژی یا حساسیت به طلا را میتوان یک عمل در بدن غیر فوری دانست که جالب بودن آن این است که افرادی که دست به ساخت و ساز طلا و جواهرات میزنند و شغل آن ها مربوط به این حوزه میباشد حساسیت به طلا در آن ها دیده میشود . در ادامه همراه باشید .

شاید بتوان گفت 90 درصد خانم ها از اینکه طلا استفاده کنند لذت میبرند و همیشه دوست دارند جدیدترین و زیباترین مدل های طلا را برای خود داشته باشند. فرقی ندارد این طلاها گوشواره باشند یا گردنبند، حتی تفاوتی ندارد این طلا دستبند و انگشتر یا النگو باشد و یا حتی یک پابند بسیار شیک و جذاب!

هر طلایی که باشد خانم ها از داشتن آن لذت میبرند. اما متأسفانه برخی خانم ها به طلا حساسیت دارند و این موضوع آنها را به شدت آزار میدهد.

امروز میخواهم دلایل حساسیت به طلا و روش های جلوگیری از حساسیت به طلا را به شما معرفی کنیم تا بتوانیم کمکی کرده باشیم که شما بتوانید بی دغدغه از طلاهای زیبایتان استفاده کنید.

دلیل حساسیت به طلا

 

روش های جلوگیری از حساسیت به طلا

یکی از مشکلاتی که هنگام استفاده از زیورآلات مثل گردنبند طلا، انگشتر و … برای افراد به وجود می‌آید، حساسیت داشتن به آن است. این مشکل که بسیار آزاردهنده است باعث می‌شود تا نتوان با خیال راحت از زیورآلات خود استفاده کرد .

برند هنزاگلد در این مطلب به شما کمک می‌کند، تا با خواندن آن بتوانید علاوه بر اینکه با علائم حساسیت طلا آشنا شدید، به راحتی با یاد گرفتن چندین راهکار از حساسیت داشتن به طلا جلوگیری کنید.

بنا به پیشنهاد برند هنزا قبل از بررسی کردن علائم حساسیت و جلوگیری از آن، بهتر است با دلایل ایجاد این حساسیت آشنا شوید.

 چرا استفاده از طلا برای برخی از افراد حساسیت زا می باشد ؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حساسیت به طلا، به خاطر وجود خود طلا نیست ،بلکه به دلیل فلزی به نام نیکل است که در ساخت طلا برای بالا بردن مقاومت آن و جلوگیری از شکنندگی، از این فلز استفاده می کنند. در این صورت یکی از دلایل ایجاد حساسیت بر روی پوست وجود این فلز می باشد. اگر پوست شما به این فلز حساسیت داشت، باید بعد از استفاده از طلا، علائم خود را که اعم از خارش در ناحیه و قرمزی است، طی  ۱۲ الی ۴۸ ساعت نشان دهد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که استفاده از طلای سفید نسبت به طلای زرد حساسیت بیشتری ایجاد می کند. زیرا اصل طلا، به رنگ زرد می باشد. و سازندگان طلا برای آن که رنگ طلا را سفید کنند از فلز نیکل بیشتر استفاده می کنند. البته برای سفید کردن طلا می توانند از فلز رودیم به جای نیکل استفاده کنند، ولی به دلیل گران بودن و در دسترس قرار نداشتن این فلز، از فلز نیکل استفاده می کنند.

به همین خاطر گالری هنزاگلد به مشتریان خود توصیه می‌کند اگر پوست حساسی دارند، بیشتر از طلای زرد با آبکاری شده طلای ۲۴ عیار که حساسیت کمتری دارد استفاده کنند.

یکی دیگر از مواردی که پوست دچار حساسیت می شود و حتی ممکن است از حساسیت داشتن به نیکل هم شدیدتر باشد ،تنگ بودن زیورآلات است.

پوست بدن انسان همواره باید در معرض هوا قرار بگیرد. و وقتی افراد از زیورآلات تنگ استفاده می کنند، پوست واکنش نشان می دهد. پس به افرادی که زیورآلات تنگ استفاده می کنند، توصیه می‌شود زیورآلاتی انتخاب کنند که در هنگام تماس با پوست در وضعیت راحتی قرار داشته باشد و آسیبی به پوست بدنشان وارد نکند.

 

علائم حساسیت به طلا

 

علائم حساسیت به طلا

افرادی هستند که پوست بدنشان در هنگام استفاده از هر نوع زیور آلاتی مثل انگشتر،گردنبند طلا، گوشواره طلا و دستبند، دچار حساسیت می شود .علائم حساسیت به طلا عبارتند از :

  • سوزش و خارش
  • ورم کردن
  • سرخ شدن پوست و التهاب پیدا کردن
  • پوسته پوسته شدن
  • خشکی شدید پوست
  • ترک شدن پوست
  • تاول زدن
  • ایجاد لک و تیرگی بر روی پوست

که این مواد ممکن است شدید یا خفیف باشد.

در واقع پوست به همه زیورالات حساسیت نشان نمی دهد و در مقابل جنس و یا حتی عیار زیورآلات عکس العمل متفاوتی دارد. بنابراین می‌توان آن دسته از زیورآلاتی که پوست در ارتباط با آنها دچار حساسیت می شود را خریداری نکنیم .

البته خوب است بدانید که علائم حساسیت به طلا با علائم آلرژی های دیگر بسیار شبیه به هم هستند و تشخیص اینکه آیا پوست به طلا آلرژی پیدا کرده است یا به آلرژی های دیگر مثل اگزما، سخت می باشد.

راه های جلوگیری از ایجاد حساسیت به طلا

حساسیت داشتن به طلا باعث می شود تا کسانی که علاقه زیادی به استفاده از طلا دارند ،از استفاده کردن آن خودداری کنند. اما با رعایت چند روش که در ادامه شرح می دهیم ،می توانید از بروز این علائم حساسیت، جلوگیری کنید و دیگر نگران آن نباشید.

  1. آبکاری زیورآلات 

زیورآلات با هر جنسی که ساخته شده باشند بعد از گذشت چند سال دچار ساییدگی می‌شوند و این منجر می‌شود که مواد سازنده طلا مثل نیکل و مس با پوست به صورت مستقیم تماس برقرار کند و ایجاد حساسیت گردد. بنابراین اگر طلا و جواهرات را آبکاری کنید، این مشکل برطرف خواهد شد.

همچنین می توان زیورآلات را با طلای خالص ۲۴عیار آبکاری کرد .تا علاوه بر زرق و برق بیشتر، پوست هم آسیب کمتری ببیند. و اگر از طلای سفید استفاده می کنید بهتر است آن را با فلز پلاتین آبکاری کنید ،زیرا حساسیت کمتری نسبت به نیکل دارد. برای آشنایی با روش های آبکاری طلا روی آن کلیک کنید تا بتوانید مقاله را مطالعه کنید.

  1. خشک کردن پوست

سعی کنید قبل از استفاده از زیورآلات ،پوست بدنتان را که در تماس با طلاق قرار می‌گیرد را کاملاً خشک کنید. زیرا وجود رطوبت باعث می شود آلودگی بر روی سطح پوست قرار گیرد و در این صورت با افزایش علائم حساسیت رو به رو می‌شوید.

  1. استفاده از لاک برق ناخن

می توانید برای اینکه از تماس مستقیم طلا بر روی پوستتان جلوگیری کنید از لاک برق ناخن استفاده کنید. این یک راه حل آسان برای جلوگیری از حساسیت داشتن به طلا می باشد. فقط باید به یاد داشته باشید که این کار را چند روز یک بار انجام دهید.

 

درمان حساسیت به طلا

 

  1. استفاده از کرم مرطوب کننده

یکی دیگر از راه های جلوگیری از تماس مستقیم طلا با پوست بدن (که عامل حساسیت می باشد) استفاده از کرم مرطوب کننده مرغوب است. کرم مرطوب کننده ،مانع از برخورد  مواد آلرژی‌زا با پوست می شود.

  1. جواهرات هایبو آلرژیک 

برای ساخت جواهرات هایبو آلرژیک، از مواد بسیار باکیفیت که ضد حساسیت هم هستند استفاده می شود. این نوع جواهرات بسیار گران قیمت هستند و در بین محصولات برند می‌توانید آنها را پیدا کنید.

  1. در هنگام ورزش یا فعالیت از زیورآلات استفاده نکنید

در هنگام ورزش کردن به دلیل آن که بدن بیشتر عرق می کند و عرق اسیدی می باشد و ممکن است این مواد اسیدی با طلا تماس برقرار کند و پوست دچار حساسیت شود ،پس بهتر است در حال ورزش از طلایی استفاده نکنید.

همچنین توصیه می‌شود برای جلوگیری از تماس طلا با مواد شوینده، که ممکن است ایجاد حساسیت کند ،در هنگام شستن ظروف یا لباسها از زیورآلات استفاده نکنید.

درمان حساسیت به طلا

اگر پوست حساسی دارید و فراموش کردید که راه های جلوگیری از حساسیت به طلا را رعایت کنید و دچار آلرژی شدید ،گالری هنزا پیشنهاد می‌دهد که از قرص ها و انواع پمادهای ضد حساسیت به فلز ها ،استفاده کنید .البته که باید قبل از استفاده زیر نظر دکتر متخصص پوست باشید و سر خود دارویی مصرف نکنید.

4.5/5 - (15 امتیاز)