همانند بقيه جواهرات، طلا هم امكان دارد لكه دار شده يا رنگ عوض كند. بارها شاهد بوده ايد پس از گذشت زمان زيورآلات طلاي شما ديگر مثل اول نمي درخشند و شفاف نيستند. علت اينكه زيورآلات طلا پس از مدتي درخشش و شفافيت خود را از دست مي دهند مجاورت با محصولاتي مثل عطر، مواد بهداشتي، عرق بدن است. اما با كدر شدن زيورآلات طلاي خود نبايد مايوس شويد. مخصوصا ممكن است انگشترهاي طلا كه كدر شده اند شما را نا اميد ساخته باشند ! اما نگران نباشيد، زيرا راه هاي بسياري براي برگرداندن درخشش و شفافيت آن ها وجود دارد كه به راحتي در خانه قابل انجام است. در زير به چند راه حل اينكه چگونه انگشتر طلا را تميز كنيم، مي پردازيم.

استفاده از محلول جوش شيرين و نمك

اين يك محلول ساده و بسيار تاثير گذار است كه از تركيب يك قاشق نمك، يك قاشق جوش شيرين و يك فنجان آب گرم درست مي شود. نمك به علت خاصيت از بين بردن خاك و گرد و غبار روي طلا و جوش شيرين يك ماده اسيدي و قوي براي تميز كردن فلزات است. به جاي آبگرم مي توانيد از آب سنتز بدون سديم يا نوشابه بهره ببريد. چون كربناسيون موجود در آن ها گرد و غبار طلا را زودتر شل مي كند. براي اين روش يك كاسه را با فويل آلومينيومي بپوشانيد، درون آن نمك و جوش شيرين بريزيد و اين كاسه را دو دقيقه گرم كنيد. سپس آب گرم را داخل آن ريخته و طلاهاي خود را به مدت ده دقيقه درون آن بگذاريد و در بياوريد و بوسيله ي يك پارچه نرم و پنبه اي مثل پارچه عينك آن ها را خشك كنيد. مي توانيد در آخر آن ها را با آب گرم نيز آب بكشيد. بدين ترتيب انگشتر طلاي خود را جرم گيري مي كنيد.

استفاده از مواد شوينده

مقداري مايع ظرفشويي را با آب گرم مخلوط كنيد تا مايع غليظي بدست آيد. سپس زيور آلات طلا و انگشتر طلاي خود را درون آن قرار داده و با يك مسواك كوچك آن ها را تميز كنيد. در مرجله بعد طلاها را درون يك سبد ريخته و با آب گرم آن ها را آب بكشيد. البته دقت كنيد از مايع يا صابوني استفاده كنيد كه اسيد قوي ندارند و فاقد مواد شيميايي هستند بهره ببريد. بعد از شستشو، طلاها و انگشترهاي خود را با يك پارچه نرم و پنبه اي خشك كنيد. بدين ترتيب طلاها و انگشتر طلاي خود را تميز مي كنيد. همچنين طلا و انگشتر طلاي خود را براق هم مي كنيد.

جهت مشاهده محصول کلیک کنید

انگشتر طلا هنزا
انگشتر ونکیف HENZA 1268

استفاده از آمونياك

اين روش از دو روش قبلي قوي تر است و به دقت بيشتري هم نياز دارد. ابتدا آمونياك تهيه كرده سپس به نسبت مساوي آن را با آب سرد مخلوط كنيد. در مر حله بعد زيورآلات طلا و انگشتر طلاي خود را 30 ثانيه درون آن بخيسانيد. مي توانيد از يك برس كوچك هم براي تميز كردن آن ها بهره ببريد. در نهايت طلاها را خوب شسته و خشك كنيد. يك نكته مهم در اين روش اين است كه آمونياك يك ماده ي شيمايي سوزاننده طلا است پس به مقدار كم و دفعات اندك از آن بهره ببريد. زيرا باعث خوردگي فلز طلاي شما خواهد شد. انگشتر طلا يا زيورآلات شما مرواريد دارد از اين تركيب استفاده نكنيد. پس اين هم يك راه حل براي چگونه براق كردن و تميز كردن انگشتر طلاي شما بود.

چگونه انگشتر طلا را براق كنيم ؟
چگونه انگشتر طلا را براق كنيم ؟

استفاده از سركه

براي براق كردن انگشتر طلاي خود و تميز كردن آن مي توانيد از كمي سركه و جوش شيرين كمك بگيريد. البته توجه داشته باشيد جوش شيرين و سركه براي تميز و براق نمودن طلاهاي محكم مناسب هستند. اما در حالت كلي مي توانيد يك ظرف را پر از سركه سفيد كرده و زيورآلات و انگشتر طلاي خود را داخل آن به مدت 5 دقيقه خيسانده و به كمك يك مسواك ظريف آن را تميز كنيد البته در اين مرحله بسيار مراقب باشيد! تركيب سركه و جوش شيرين يك تركيب اسيدي و مضر براي فلز طلا است پس از استفاده ي آن در طلاهاي ظريف و نگين دار خودداري كنيد. اما در كل براي براق نمودن انگشتر طلا و تميز كردن انگشتر طلا و ساير زيورآلات يك راه مناسب است.

                                              بیشتر بخوانید: چگونه از طلا مراقبت کنیم؟

استفاده از دستگاه اولتراسونيك

اگر مايل به استفاده از روش هاي خانگي نيستيد مي توانيد از اين روش هزينه بر استفاده كنيد. اگرچه هزينه اي را متحمل خواهيد شد اما از لحاظ ايمني و تاثير آن كاملا مطمئن هستيد و مي دانيد در آخر هيچ آسيبي به طلاي شما نرسيده و بسيار براق و تميز و بدون جرم نيز شده است. زيورآلات طلاي خود ازجمله انگشتر طلا را به جواهر فروشي ببريد آن ها زيورآلات شما را در مايعي فرو مي برند و ارتعاشات فركتنس بالا به وسيله مايع به طلا وارد مي كنند و درجا آلودگي هاي زيورآلات از بين مي روند. ممكن است جواهر فروشي كه از وي زيورآلات خود را خريد كرده ايد از شما هزينه اي دريافت نكند. براي كاهش هزينه مي توانيد همه ي زيورآلات خود را همزمان ببريد اگرچه هزينه اين كار چندان هم بالا نيست. بدين ترتيب با يك روش ايمن زيورآلات و انگشتر طلاي خود را تميز و براق مي كنيد.

– روش هاي ديگري هم براي براق كردن زيورآلات طلا و انگشتر طلا وجود دارد. مثلا استفاده از يك دستمال تميز و خشك و حركات دوراني روي زيورآلات كه باعث براق شدن انگشتر طلاي شما خواهد شد.

چگونه انگشتر طلا را براق كنيم ؟
چگونه انگشتر طلا را براق كنيم ؟

بعضي افراد از آب جوش هم براي براق كردن طلاي خود استفاده مي كنند. بدين صورت كه آب را داغ كرده نه خيلي جوش، سپس زيورآلات و انگشترهاي طلاي خود را درون ظرفي مي چينند و آب را روي آن ها مي ريزند. آب بايد به همه جاي زيورآلات برسد و كمي بماند تا آب خنك شود. دقت كنيد كه آب خيلي جوش روي طلاها نريزيد كه مي سوزد.
همچنين شما مي توانيد از جواهر فروشان راهنمايي بگيريد تا با توجه به عيار طلاي خود و سنگ هاي قيمتي به كار رفته در آن راهكار مناسب براق و تميز نمودن را به شما ارائه دهند.

5/5 - (1 امتیاز)