باوجود سلیقه های متفاوت افراد در انتخاب خرید طلا برخی به طلای زرد به خاطر ویژگی درخشندگی و ظاهر فوق العاده زیبای آن این نوع طلا را انتخاب میکنند و بعضی از افراد هم به طلای سفید روی می آورند . در این مطلب به بررسی طلای سفید خواهیم پرداخت.

طلای سفید چیست؟

در اواخر دهه 20 و 30 نوعی جواهراتی با طلای سفید ساخته شد که پس آن این جواهرات به صورت وسیعی سلایق را به سمت خود جذب کرد . طلای سفید آلیاژی است که از طلای خالص و فلزات بادوام مانند روی، نیکل و مس تشکیل شده است . طلای سفید بیشتر شامل مخلوطی از فلزات با دوام مانند نیکل، روی و مس است . کمیت اضافه شده، امتیاز عیار طلای سفید و در نتیجه رنگ نهایی آن را تعیین خواهد کرد. طلای سفید با دوام تر از طلای زرد است، هر چند هنوز رنگ زرد رنگ خواهد داشت. در برخی موارد یک قطعه از طلا و جواهر خواهد شد در یک فلز مبتنی بر پلاتین پوشش داده, شناخته شده است

مزایا و ویژگی های طلای سفید

این نوع طلا به صورت نرم میباشد و به همین خاطر با اضافه کردن چند ترکیب استحکام این نوع طلا انجام میدهد.

مزایا این نوع طلا بستگی به نوع فلز این طلا را در پی دارد .

درساخت طلای سفید از نیکل استفاده شده باشد، به بخاطر سخت بودن نیکل محصول نهایی جنسی سخت دارد و بیشتر برای ساخت حلقه، سنجاق، گیره و زنجیر مناسب میباشد . طلای سفید به خاطر پلادیومی که استفاده میشود در ساخت آن نرم میباشد . به همین خاطر در ساخت جواهرات و سنگ های قیمتی به کار گرفته میشود .

کدشناسایی طلای سفید 

برای تشخیص طلا و جواهرات سفید از کد نوشته انگ استفاده میشود .

عیار طلای سفید 

عیار طلای سفید موجود در بازار 18 است. عیار 18 از 24 (750 از 1000) یعنی 18 قسمت طلا و 6 قسمت فلزات دیگر تشکیل دهنده آلیاژ طلای سفید هستند. همچنین عیار جواهراتی که با طلای زرد هم ساخته می‌شود 18 است. طلای سفید در عیارهای 14 و 12 نیز در بازار موجود است که جنس آن‌ها محکم‌تر، جلای کمتر و قیمت پایین‌تری نسبت به طلای 18 عیار دارند.

از دست ندهید:   عیارسنجی طلا چیست و چطور انجام میشود؟

میزان عیار طلای سفید 

با وجود ترکیب هایی در ساخت طلای سفید این طلا از عیار ذیل استفاده میکند:

  • آلیاژ طلا – پالادیوم – نقره (طلا: 750، پالادیم: 200 ، نقره: 50)
  • آلیاژ طلا – نیکل – مس – روی (طلا: 750 ، نیکل: 135 ، مس: 85 ، روی: 30) که از نیکل برای افزایش استحکام از مس برای افزایش چکش خواری و از روی برای جلوگیری از زنگ زدن مس در این ترکیب استفاده شده است. این آلیاژ قیمت پایین‌تری نسبت به آلیاژ قبلی (طلا – پالادیوم – نقره) دارد و ممکن است باعث حساسیت پوستی و جوش زدن بشود.
  • آلیاژ طلا – آلومینیوم (78.49 طلا و مابقی آلومینیوم) از این ترکیب برای ساخت طلای ارغوانی رنگ استفاده می‌شود.
  • طلا – ایندیم (46.17 طلا و 53.83 ایندیم) برای ساخت طلای آبی رنگ.

چگونگی تشخیص طلای سفید 

  • طلای زرد راحت‌تر از طلای سفید خراشیده می‌شود و جنس نرم‌تری دارد، زیرا در ساخت طلای سفید از فلزات محکم‌تری استفاده می‌شود.
  • برای حفظ جلا می‌توانید طلای زرد را پولیش کنید اما اینکار یک لایه از طلای شما را از بین می‌برد، اما در طلای سفید اگر هم خراش بوجود ییاید می‌توانید قطعه را با رادیوم پر کنید و سطح را بازیابی نمایید.
  • همانطور که در متن هم اشاره شد آلیاژی که برای سخت طلای سفید استفاده می‌شود با طلای زرد متفاوت است.
  • ترکیبات طلای سفید ممکن است باعث حساسیت‌های پوستی شود اما طلای زرد این مشکل را کمتر دارد.

 

شما میتوانید در هنزاگلد بهترین سفارشات طلای خود را انجام دهید.