سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های بسیار مهم برای دستیابی به میزان سود در بلند مدت و کوتاه مدت است. بسیاری از افراد در کنار شغل و فعالیت خود به سراغ سرمایه‌گذاری در بازار‌های مختلف می‌روند تا از سود بیشتری بهره‌مند شوند. در ادامه با هنزا گلد همراه باشید .

با این حال، حدس زدن بهترین سرمایه گذاری در سال 1401 به هیچ وجه کار آسانی نیست. شرایط اقتصادی کشور در حال حاضر به عوامل مختلف و متفاوتی وابسته است و هر کدام از این عوامل داخلی یا خارجی به نحوی تاثیر خود را بر بازارهای سودده کشور می‌گذارد. از این رو تصمیم گرفتیم در این گفتار بهترین سرمایه گذاری در ایران را معرفی کنیم.

سرمایه‌گذاری مفهوم بسیار پیچیده‌ای دارد و در شرایط مختلف، تعاریف مختلفی می‌توان برای آن ارائه داد. اما به طور کلی، سرمایه گذاری را می‌توان یک نوع دارایی تعریف کرد که در جای معین یا صرف فعالیت مشخصی می‌شود تا در آینده دور یا نزدیک به میزان مشخصی سوددهی داشته باشد.

با این حال، تمام سرمایه گذاری‌ها به سوددهی نمی‌انجامند و اینجاست که داشتن اطلاعات کافی در خصوص بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم اهمیت پیدا می‌کند.

سرمایه گذاری طلا میتونه از جنبه‌ای مختلفی مورد بررسی قرار بگیره. به طور کلی سرمایه گذاری همیشه با مقداری ریسک همراهه و سرمایه‌گذارانی که قادر به تحمل مقداری ریسک هستن، این فرصت رو دارن تا از طریق صندوق‌های قابل معامله در بورس ، خرید سهام این فلز گرانبها و شرکت‌های مرتبط و خرید محصولات فیزیکی، در این فلز گرانبها(طلا) سرمایه گذاری کنند.

در طلا سرمایه گذاری انجام بدهیم یا خیر؟

همانطور که اشاره شد، قطعا پیشنهاد هلنزا طلا را به عنوان بخشی از سبد سرمایه گذاری خود انتخاب کنید، این دسته از دارایی، عموما قدرت خرید شما را حفظ می کند، همزمان از نوسانات دلار و انس جهانی شما را بهره مند می کند و گرچه انتظار بازدهی‌های بالاتر از بازارهای موازی (بخصوص بازار سرمایه در بلند مدت) را از آن نداریم، ولی انتظار داریم قدرت خرید سرمایه گذار را تحت یک سرمایه گذاری با ریسک نسبتا پایین حفظ کند و مجموع ریسک سبد سرمایه گذاری شما را تعدیل کند.

نکته مهم آن است که اصولا سرمایه گذاری بخصوص در ابعاد سرمایه‌های بزرگ تر در “طولانی مدت” معنی صحیح تری پیدا می کند، گرچه در ایران نوسانات قیمتی بسیار بالاست و با تورم دو رقمی روبرو هستیم.

وقتی از بازدهی بالاتر و یا پایین تر یک بازار نسبت به سایر بازارها صحبت می کنیم، منظور دوره‌های سرمایه گذاری بلندمدت است و نه کوتاه مدت و در کوتاه مدت و داشتن رویکرد نوسانی و جریان دادن سرمایه در بازارهای مختلف و کسب سود آن بازارهای در آن مقاطع خاص زمانی، شاید بتواند منجر به بازدهی بسیار بالایی شود، ولی کار بسیار پر ریسک و سختی است که هرکسی توانایی آن را ندارد، لذا تشکیل یک سبد متشکل از دارایی‌های مختلف می تواند در این زمینه کارساز باشد که طلا نیز یکی از گزینه‌های پیش رو برای تشکیل این سبد است.

از آنجایی که قیمت طلا به دلار وابسته بوده، خرید سکه و طلا محدودیت زمانی ندارد و هر زمان می‌توان اقدام به خرید یا فروش کرد، می‌توان آن را بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم دانست. با این حال، نمی‌توان منکر ریسک زیاد این سرمایه گذاری شد چراکه قیمت آن نسبت به قیمت دلار در ایران و قیمت طلای جهانی تاثیر پذیر است.

تفاوت سرمایه گذاری در طلا و سکه

 آموزش سرمایه گذاری در طلا و سکه

امروزه روش های مختلفی برای سرمایه گذاری در طلا وجود دارد که شناخته شده ترین آن طلای فیزیکی است، مابقی این روش ها عبارتند از:

صندوق های سرمایه گذاری در طلا

گواهی سپرده سکه در بورس کالا

در ایران قراردادهای آتی نیز قبلا فعال بوده که با توجه به این که در حال حاضر امکان آن فراهم نیست، به این موضوع نخواهیم پرداخت، ضمنا فعالیت در بازار فارکس نیز می تواند شما را از نوسانات نرخ جهانی طلا بهره مند کند که در این مقاله موضوع بحث ابزارهای داخلی خواهد بود.

۱- خرید فیزیکی طلا و سکه

خرید فیزیکی طلا و سکه از دیرباز از مرسوم ترین روش های سرمایه گذاری در این فلز گران بها بوده است، در ایران انواع مختلف سکه اعم از سکه‌های گرمی، ربع، نیم، تمام و… در دسترس است و متداول ترین عیار طلا نیز، طلای ۱۸ عیار است. در هنگام ورود به این سرمایه گذاری توجه داشته باشید که سکه در ایران ممکن است با حباب قیمتی روبرو باشد.

۲- گواهی سپرده طلا

نوع دیگری از سرمایه گذاری در این دسته از دارایی، گواهی سپرده طلاست، در دست داشتن گواهی سپرده دقیقا عین داشتن خود دارایی است که با در دست داشتن آن و مراجعه به انبارهای کالایی می توانید آن را دریافت کنید. گواهی سپرده کالایی ورقه بهاداری است که موید مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده شده به انبار است و پشتوانه آن قبض انبار صادر شده توسط انباردار است.

هر نماد گواهی سپرده سکه یک تاریخ سررسید دارد. خریدار هم می‌تواند بعد از خرید سکه، آن را تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را تا سررسید نگهداری کند.پس از تعطیل شدن معاملات آتی سکه در بورس کالا، در حال حاضر معاملات ثانویه گواهی سپرده سکه در بورس اوراق بهادار انجام می ‌شود. هدف از راه‌ اندازی این ابزار، شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه و همچنین تنوع بخشی به سبد ابزارهای مالی بوده است.

مزایای سرمایه گذاری در سکه‌های طلا عبارت‌اند از:

  • قیمت اون‌ها به‌راحتی در نشریات مالی جهانی موجود است.
  • سکه‌ها اغلب در اندازه‌های کوچک ضرب می‌شوند (یک اونس یا کمتر)، که همین موضوع باعث میشه تا اونها برای سرمایه‌گذاری و خرید و فروش راحت‌تر باشن.
  •  نمایندگی‌های معتبر سکه رو میشه با کمترین جستجو پیدا کرد و این نمایندگی‌ها در بسیاری از شهرهای بزرگ مستقر هستند.
  • خوبه بدونید که سکه‌های قدیمی‌تر و کمیاب، دارای ارزش سکه‌شناسی بالاتری نسبت به ارزش اصلی طلا هستند و برای سرمایه گذاری روی این فلز گرانبها، روی سکه‌های پرتیراژ تمرکز کنید و سکه‌های کمیاب رو به کلکسیونرها بسپارید.

حرف اخر

اگر قصد ورود به این بازار را دارید بین دو گزینه طلا و سکه، سکه گزینه بهتری جهت سرمایه گذاری است که چرایی آن در بالا توضیح داده شد، بین سکه فیزیگی و گواهی سپرده نیز، گواهی به دلیل سهولت معاملات و هزینه معاملاتی کمتر و نقد شوندگی بالاتر بیشتر پیشنهاد می شود.